17:00 - 19:00
Udstillingsstedet Spanien 19C
Fri entré

Udstillingen løber indtil 27.05.18

















Kom med til fernisering, når den danske komponist og lydkunstner SØS Gunver Ryberg, den norske scenograf Nathalie Mellbye og den tyske instruktør Anja Behrens præsenterer deres helt nye kollektivt skabte installationsværk White Sun for allerførste gang.       

Visionen for værket er klar: Det skal skabe en helt særlig publikumsoplevelse, hvor musik, rum, bevægelse og lys spiller sammen. SØS Gunver Ryberg fortæller:
“Længe har jeg haft idéer til at samarbejde med andre kunstnere om iscenesættelse af musik og tværkunstneriske møder hvor musikken/lyden er udgangspunktet. Jeg fortsætter den proces med disse to kunstnere som jeg samarbejder med indenfor teateret, og hvor vi alle er interesseret i anderledes arbejdsmetoder og udforskning af rum, bevægelse og improvisation som centrale elementer i mødet mellem de forskellige kunstneriske udtryk.” 

Værket er en del af SPORs udstillingsprogram, og præsenteres i samarbejde med Udstillingsstedet Spanien 19C




17:00 - 20:00
Filmby Aarhus, udenfor
Fri entré

















I skikkelse af en campingvogn, leger koncert-installationen Caravan med temaer som frihed og ukontrollérbare rum, foldet ud i et usædvanligt og intimt performativt format. Caravan er et hjem ‘langt væk hjemmefra’, hvor nomaden, der lurer i os alle fremkaldes og udforskes. 

I løbet af tre timer henover tre dage, er Caravan åben for publikum, som inviteres til at gå på opdagelse i et hjemligt musikalsk koncept, der sætter publikum helt i centrum. 'Caravans' skaber, Gwen Rouger, inviterer en enkelt tilskuer ind i campingvognen ad gangen, for at opleve en 10-20 minutter lang én-til-én performance af komponist Charlie Sdrauligs klaverstykke Collector på allernærmeste hold. Mens Gwen Rouger spiller, sidder tilskueren lige ved siden af, og dermed skabes en intens, intim og varm forbindelse mellem de to fremmede. Imens kan forbipasserende få et kig ind i campingvognen og måske høre brudstykker fra performancen og fornemme installationens hyperfølsomme atmosfære, alt imens de udfordres til at sætte spørgsmålstegn ved tilskueren og publikums rolle.

Værket er en del af SPORs udstillingsprogram



20:00 - 21:30
Filmby Aarhus, Studie 1
Køb billet

















Der er en storslået kunstnerisk oplevelse i sigte, når SPOR festival for første gang nogensinde kan præsentere det helt særlige værk Stifters Dinge på dansk jord. Et værk, der befinder sig i krydsfeltet mellem performativ installationskunst og musikteater. Et ‘no-man’ show i form af en komposition for fem klaverer uden pianister og et skuespil uden skuespillere, skabt af den verdensberømte komponist og kunstner Heiner Goebbels. Med dets dragende univers af lyd, billeder og sanselige elementer som vind, tåge, vand og is, inviterer Stifters Dinge publikum med ind i et magisk rum – hvor fokus er på at se, mærke og høre

i 2007 blev Stifters Dinge uropført på det legendariske Théâtre Vidy-Lausanne i Schweiz, og efterfølgende er den storslåede musik-installation blevet opført over hele verden – nu endeligt også i Danmark og Aarhus for et nordisk publikum. 

// PRE-PERFORMANCE TALK : 19.00 - 19.30 //
Med Matthias Mohr, dramaturg på Stifters Dinge

I samarbejde med Filmby Aarhus



22:00 - 23:00
Åbne Scene
Køb billet

















Salims Salon er et rum og en platform for musikere med forskellige baggrunde og kulturer, som undersøger det anderledes og hvis kunstneriske formål er at undvige kulturelle stereotyper. En iscenesat koncert, skabt af komponist Hannes Seidl, hvor de fire musikere, Cedrik Fermont, Seth Ayyaz, Jacqueline George og Ragnhild May dekonstruerer det vestlige blik på den fremmede og genfortæller deres oplevelser og kunstneriske ideer, imens de diskuterer spørgsmål om identitet og kulturelle klicheer, introducerer hinanden for deres musik og performer sammen. 

Det der bringer de fire hovedpersoner - fra Egypten, London, Den Demokratiske Republik Congo og Danmark - sammen, er deres eksperimenterende tilgang til lyd og musik lige så vel som deres egne oplevelser af mødet med de postkoloniale vestlige æstetiske normer.

I samarbejde med Åbne Scene